Meest gestelde vragen en antwoorden


Heeft u vragen over GasWaterLichtSite.nl of over het vergelijken van de verschillende energieleveranciers? Lees dan de meest gestelde vragen en antwoorden hieronder.

GasWaterLichtsite.nl is een onafhankelijke website waar u alle energieleveranciers kunt vergelijken en ook direct de overstap kan regelen. U kunt het contract en de leverancier selecteren die u het meeste aanspreekt. U kunt contracten vergelijken op basis van verschillende criteria, zoals prijs, contractlengte en soort stroom (groen of grijs).

Vervolgens kunt u direct de aanvraag plaatsen, en neemt GasWaterLichtsite.nl de afhandeling volledig voor haar rekening. U kunt dus zorgeloos overstappen of een nieuwe aanvraag plaatsen.

Ja, het overstappen naar een andere leverancier via gaswaterlichtsite.nl is gratis. De kosten die gemaakt worden, worden betaald door de leveranciers, en niet door u als consument. De leveranciers betalen aan GasWaterLichtsite.nl een kleine vergoeding voor het aanbrengen van nieuwe klanten.

Daarbij plaatsen zij hun voordeligste actietarieven bij ons op de site, zodat u altijd verzekerd bent van het meest voordelige contract.

GasWaterLichtsite.nl heeft geen banden met de energieleveranciers die op de site staan. Daarbij wordt er door de Nederlandse Mededingingsautoriteit toezicht gehouden op GasWaterLichtsite.nl. Ieder jaar worden wij getest op de onafhankelijkheid.

Ook kunnen wij geen invloed uitoefenen op de volgorde waarin de leveranciers naar voren komen in de vergelijkingsresultaten, omdat wij de actuele tarieven van de leveranciers hanteren in de vergelijking. Ook hierop wordt toezicht gehouden door de NMa.

Overstappen naar een andere leverancier kan in drie eenvoudige stappen!

  1. Voer uw postcode, huisnummer, verbruik en huidige leverancier in. Als u uw jaarlijkse verbruik niet precies weet, dan kunt u een gemiddelde invoeren.
  2. U klikt op ‘Vergelijk energieprijzen’ en alle beschikbare contracten komen naar voren. Aan de hand van de filters kunt u de contracten opvragen die aan uw wensen en eisen voldoen. Vervolgens selecteert u het contract dat u wilt aanvragen.
  3. In het aanvraagscherm vult u uw overige gegevens in. Door vervolgens op ‘Bevestigen’ te klikken, wordt de overstap in werking gesteld. U krijgt van ons een bevestiging per e-mail, en wij handelen verder alles af. U hoeft nu niets meer te doen!

Energieleverancier Terugleververgoeding Maximale aansluiting
Anode Kale leveringstarief (exclusief btw) 3 x 80 Ampère
Eneco EUR 0.0920 per kWh (inclusief btw) 3 x 80 Ampère
Essent EUR 0.089 per kWh (inclusief btw) 3 x 80 Ampère
Energiedirect.nl Kale leveringstarief Onbekend
Electrabel Kale leveringstarief 3 x 80 Ampère
E.on EUR 0,07 per kWh (exclusief btw) 3 x 80 Ampère
Delta Je ontvangt een vergoeding zonder energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE) en exclusief btw. 3 x 80 Ampère
VandeBron EUR 0,07 per kWh (wel of geen btw onbekend) Niet bekend
Nuon EUR 0.07 per kWh (inclusief btw) 3 x 80 Ampère
Greenchoice Kale leveringstarief 3 x 80 Ampère
Nederlandse energie maatschappij kale leveringstarief (inclusief btw) onbekend
Budget Energie kale leveringstarief (inclusief btw) 3 x 80 Ampère
Oxxio kale leveringstarief 3 x 80 Ampère
Robin Energie Onbekend Onbekend
Qurrent EUR 0.105 per kWh (inclusief btw) Onbekend
Woonenergie Onbekend Onbekend

 

Bron: EasySwitch.nl

De aanvraag die u via GasWaterLichtsite.nl doet, wordt direct naar de nieuwe leverancier doorgestuurd. De nieuwe leverancier neemt de aanvraag in behandeling en binnen 5 werkdagen ontvangt u een bevestigingsbrief of e-mail.

Er is een wettelijke bedenkperiode ingesteld van minimaal 7 dagen. Binnen deze periode kunt u nog afzien van het contract. Wanneer u dit niet doet, wordt na de bedenktijd het proces van de overstap gestart. De nieuwe leverancier stelt de netbeheerder en de oude leverancier op de hoogte van uw overstap. U krijgt bericht van de nieuwe leverancier wanneer de levering daadwerkelijk over gaat van de oude naar de nieuwe leverancier.

Dit hangt af van uw huidige contractvorm. Er zijn drie mogelijkheden:

  • Vrij opzegbaar contract
    De overstap is gemiddeld binnen drie weken afgerond
  • Nog lopend vast contract
    De levering wordt overgenomen op het moment dat uw oude contract afloopt. Indien u toch wilt overstappen en bereid bent een contractbreukboete te betalen, dan kunt u dit aangeven bij uw nieuwe leverancier.
  • Geen contract (aanvraag voor nieuw adres)
    In het geval u gaat verhuizen of onlangs verhuisd bent, kan de overstap binnen 3 dagen geregeld worden. U kunt in dit geval contact opnemen met onze klantenservice. Wij zorgen dan voor u dat de aanvraag bespoedigd wordt!

Nee, dit is in principe niet nodig. Toch adviseren wij u voor de zekerheid toch de opzegbrief, die u bij de bevestigingsmail ontvangt, op te sturen. Deze brief kunt u uitprinten en direct posten. Dit is een extra zekerheid voor het uitzonderlijke geval dat er ergens iets misgaat in het overstapproces.

Er zijn verschillende onderdelen aan te geven waaruit uw energierekening is opgebouwd. Er is een splitsing te maken tussen de kosten voor gas en de kosten voor stroom. Deze twee onderdelen bestaan weer uit andere kosten zoals leveringskosten, transportkosten, meterhuur heffingen en belastingen.

Wanneer u overstapt naar een andere leverancier, dan kunt u besparen op de leveringskosten. Deze kunnen veel verschillen per leverancier. Door op GasWaterLichtsite.nl de vergelijking te maken, kunt u zien waar u het minste gaat betalen voor uw energierekening.

Ja, deze prijzen en tarieven komen overeen. De leverancier rekent de tarieven en prijzen die op de site vermeld staan. Wij krijgen deze prijzen/ tarieven door van de energieleverancier en zorgen ervoor dat deze prijzen altijd up to date zijn, zodat u altijd precies krijgt wat u aanvraagt.

Ja, dat kan. U moet dan wel een boete betalen wegens contractbreuk. De hoogte van deze boete is afhankelijk van de resterende looptijd. Hieronder ziet u een overzicht van de boetes:

  • Contract stilzwijgend verlengd : €25 per product (€50 indien gas en stroom)
  • Resterende looptijd minder dat 1,5 jaar : €50 per product (€100 indien gas en stroom)
  • Resterende looptijd 1,5- 2 jaar : €75 per product (€150 indien gas en stroom)
  • Resterende looptijd 2-2,5 jaar : €100 per product (€200 indien gas en stroom)
  • Resterende looptijd meer dan 2,5 jaar : €125 per product (€250 indien gas en stroom)

De levering zal tussentijds niet worden afgesloten. De overstap is een administratieve afhandeling en de stroomlevering zal dan ook gewoon doorgaan. Ook aan uw meter, aansluiting en leidingen hoeft niets te veranderen.

De netbeheerder gaat alleen over tot afsluiting als rekeningen gedurende een bepaalde periode niet betaald worden, of als er na een wisseling van bewoners te lang wordt gewacht met het aanmelden van een nieuwe leverancier door de nieuwe bewoner.

Ja, u moet als u gaat verhuizen uw leverancier inlichten. In de meeste gevallen kan uw energiecontract namelijk gewoon overgezet worden naar het nieuwe adres.

Het is hierbij belangrijk dat u met zowel de nieuwe bewoner van uw oude huis, als met de oude bewoner van uw nieuwe huis de meterstanden opneemt. Dit kunt u dan doorgeven aan uw leverancier. Ook is het belangrijk om tijdig de exacte verhuisdatum door te geven.

U kunt dit aangeven bij uw energieleverancier. Alle energieleveranciers zijn namelijk verplicht om te werken met voorschotten. U moet de mogelijkheid krijgen om uw energierekening door middel van maandelijkse voorschotten te betalen. Dit staat vermeld in de leveringsvoorwaarden.

Ja, u kunt uw aanvraag annuleren. U ontvangt na de aanvraag op GasWaterLichtsite.nl binnen vijf werkdagen een bevestiging per mail of per post. Na de ontvangst van deze bevestiging heeft u recht op 7 dagen wettelijke bedenktijd. In deze periode kunt u zonder opgaaf van reden uw aanvraag annuleren door contact op te nemen met de leverancier.

U kunt niet via GasWaterLichtsite.nl annuleren, omdat wij de aanvragen direct doormelden naar de leveranciers. De leveranciers nemen deze direct in behandeling, waardoor u uitsluitend bij de leverancier kan annuleren nadat u de bevestiging heeft ontvangen.

Heeft u na het lezen nog steeds vragen of staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact op met onze helpdesk op 020-5317675 (geopend van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 18:00).

 
 
 

Vragen?
020 – 531 76 73